JÁN MALIARIK´
8. 11. 1869 Myjava - 14. 7. 1946 Brno 

Významný slovenský spisovatel, filozof, světový reformátor, indolog, sociolog, evangelický farář Ján Maliarik je dnes více znám a oceňován za hranicemi než u nás, a to hlavně jako velký bojovník za mír. I za jeho života byli jeho skuteční ctitelé na Slovensku i v našich zemích omezeni na užší kruh ušlechtilých příslušníků stavu uměleckého, vědeckého, filozofického a politického. Kdyby duchovně probuzení Indové, Angličané, Němci měli ve svém středu vznešeného veleducha, jakým byl Ján Maliarik, věřím, že by si jeho moudrosti vysoce vážili a oddaně rozšířili Jeho dílo po celé zemi.

Nutno však poznamenat, že ti, kdož ho znali, byli mu oddáni, milovali, ctili a zbožňovali Ho pro Jeho učení, právě tak jako pro Jeho život světce.

Narodil se 8. listopadu 1869 v západoslovenské Myjavě. Po násilné smrti otce, četnického strážmistra, pracuje s matkou v Holíči jako zemědělský nádeník. Ve čtrnácti letech se stává studentem nižšího gymnázia v tehdejší Uherské Skalici, v r.1895 maturuje na maďarském evangelickém lyceu v Bratislavě. Vystudoval evangelickou teologickou akademii v Bratislavě a Prešove. Ordinován na duchovního byl v Miškovci r.1899. Po dvouapůlletém působení na východním Slovensku je zvolen za evangelického faráře do Veľkých Levár, kde z doby protireformační zůstala na celém Záhoří jediná evangelická církev a.v.

Přes obětavou, náročnou a vysilující pastorační, vzdělávací a výchovnou činnost mezi farníky a jejich dětmi po nocích neúnavně studuje všechny hlavní světové morální, náboženské, filozofické, spirituální, okultní nauky a systémy, které i sám na sobě praktikuje. Mimo dokonalou znalost rodné slovenštiny a úřední maďarštiny, výborné ovládání češtiny, němčiny a latiny, usilovně studuje ruštinu, polštinu, srbštinu angličtinu, esperanto a sanskrt. Jako hlavní cíl si v této době vytyčuje " probádat, prozkoumat a zharmonizovat všechna větší světová náboženství".

V letech 1908-1912 na pozvání přednáší ve vídeňské a dalších teozofických společnostech, přičemž zvláštní pozornost věnuje dílu staroindického filosofa Šankary (asi 788-820), kterého označuje za "krále filosofie po praktické stránce". Základem jeho učení-védanty je činit rozdíl mezi trvalým a pomíjejícím, netoužit po požitcích, a tak být plně svobodný, dojít pokoje ovládnutím myšlenek a smyslů, odříkáním a vnitřním soustředěním.

V r.1910 vychází ve Vídni jeho prvotina, přednáška ,,Die Anfangsgründe der Sri Sankara Acharya'schen Philosophie", s poutavým líčením autorova duchovního vývoje v úvodu. O čtyři roky později pak vydává v Senici práci "Drei Welterlösungsworte: 1. ein Christliches, 2. ein Philosophisches, 3. ein Vedantisches". Filozofický obsah těchto dě1 podává populárně v novele ,,Sirota Kráľom".

Tato etapa jeho života a tvůrčího úsilí končí počátkem r. 1914, kdy ve snaze zastavit ke katastrofě se řítící vývoj evropské politiky zasílá uherskému ministerskému předsedovi a církevní vrchnosti své první ,,Memorandum" o 14 bodech, ve kterých vyslovuje svobodu, nezávislost a samostatnost národa slovenského, polského a všech dalších národů rakousko-uherské monarchie, dále pak zásady mravní očisty a realizaci ideje ,,Celo-Zemského Univerzálního Státu" jako hlavní podmínky, bez nichž je světový mír neuskutečnitelný.

Po vypuknuti války s neohroženou otevřeností vyhlašuje válku válce a pouští se nenásilnými prostředky do boje s reakčními, militaristickými silami. Svolává do Krakova a Říma ,,Světové mírové konference", navštěvuje konzuláty vá1čících stran ve Vídni a Budapešti, rozesílá výzvy k zastavení krveprolévání, přes zákaz cenzury nechává tisknout a rozesílá ,,světomírové" brožurky, podává apelace k císaři do Vídně.

Církevními představenými je přinucen zažádat si o penzionováni, politická vrchnost nařizuje zákaz pohybu, má být umístěn do ústavu pro choromyslné "na útraty platit povinných příbuzných" (diagnóza: ,,Trpí halucinační formou paranoie, a ačkoliv je v současnosti klidný, záchvaty se však mohou náhle a neočekávaně dostavit ... nemoc jeho je nevyléčitelná."). Po opakovaném odvolání až k ministrovi je ,,postaven na volnou nohu".

,,Ked' zúrenie vojny nechcelo a nechcelo prestat a ked' som sa dozvedel o ukrutnostiach a zverstvách vo vojne páchaných a o hroznom utrpení vojakov a o mrzákoch a o pustošeniach a ked' som vycítil, aký asi osud čaká slovanské národy, hlavně menšie: rozhodol som sa ešte raz, a to celkom verejne, vyhlásit Svätú Vôlu Božiu."

To učinil Ján Maliarik zcela veřejně 16.února 1916, hovoříc přímo k vybrané pražské inteligenci v Národním divadle, mezi jednáními operního představení Wagnerovy Valkýry. Ač se mu dostalo tichého souhlasu přítomného publika, byl zadržen policejními inspektory.

Po zatčení v Praze je z policejního vězení převezen k dalším výslechům do vojenského vězení a má být souzen tajným vojenským soudem. Díky zásahu vlivných přátel je internován jako choromyslný na psychiatrické klinice v Kateřinkách. ,,... celkom ale boli to tie najhroznejšie dva roky v celom mojom živote. Tak ma z môjho bláznovstva liečili, že by som bol čo chvíl'a skutočne zošialel."

Ján Maliarik, svědomí světa, je umlčen a označen za šílence, aby skuteční šílenci mohli dále hnát národy na jatky bojišť.

Koncem roku 1917 je z Kateřinek podmíněně propuštěn a ocitá se spolu s matkou, která byla mezitím v zuboženém stavu za ním úředně převezena, na pražské dlažbě bez jakéhokoliv existenčního zajištění. V polovině dubna 1918 se s ,,drahou matičkou-trpitelkou'' vrací zpět do Veľkých Levár, kde tato zakrátko vysílením umírá.

Po rozpadu monarchie není v nově vzniklé republice Čechů a Slováků rehabilitován, ale ve věku necelých padesáti let odstrčen s bídnou penzí. Přístřeší nachází v podnájmu u učitelky Karoly Malé ve Veľkých Levárech, kde téměř až do konce života literárně pracuje. Nedeprimován a nezlomen pokračuje v plnění svého poslání. Pro své dílo nachází podporu u skupiny přátel a žáků v Brně, kteří mu pomohou v meziválečném období vydat čtyři desítky spisů v ceně přes milión korun a nezištně je rozdávat.

Jeho dřívější povolání umožnilo mu vniknout v duši lidu, Jeho jazykové znalosti a styk s přáteli v mnoha zemích ještě více rozšířily obzor jeho myšlenek a učinily jej všesvětovým.

Jako zastánce ubohých a utiskovaných pouští se do nesčetných bojů za sociální spravedlnost, rozesílá své Epištoly a Proklamace, věnované jak představitelům československého politického, vědeckého, kulturního a náboženského života, tak státníkům, vládám, institucím a význačným osobnostem v cizině.

Maliarikovy ideje, zpracované v několika desítkách publikacích, pronikly v letech 1925-1938 do celého světa. Přicházejí ohlasy nejen z domácího prostředí, ale i z ciziny, kde nachází duchovní příznivce v islandském spisovateli Ingvaru Sigurdssonovi a v indickém králi Mahendru Pratapovi. Rozvíjí s nimi obsáhlou korespondenci, kterou pak jako konfrontaci jejich a vlastního projektu mírového uspořádání světa vydává tiskem (,,Meine Korrespondenz mit dem indischen König: Mahendra Pratap, Raja", 1933; ,,Auf welcher Grundlage können Ingvar Sigurdsson's, Des Isländers,

"Auf zum Weltreich" und Kňaz Ján Maliarik's, Des Slovaken, "Ganz-Erden-Universal-Staat" Versöhnt Werden ?", 1935).

Ve svých spisech neustále poukazuje na dvě hlavní překážky na cestě dosažení vysokých cílů a vznešených ideálů: lidskou nevědomost a lidský egoismus. Jako podmínky k umravnění vyžaduje: ochranu života v jakékoliv formě (absolutní zdrženlivost masité potravy), antialkoholismus, antinikotinismus, sexuální ukázněnost a ,,ničeho nedávaného nebrat a nežádat".

Nejvýraznějším svědectvím velkého mnohaletého úsilí Jána Maliarika je jeho návrh ideálu jednotného celosvětového státního útvaru, řízeného skutečnými duchovními vůdci, kde základní články ústavy vycházejí ze zásad pravdy a lásky, zahrnující všechny projevy života.

V této ideji, rozpracované v díle ,,Celo-Zemský Univerzální Stát" z r.1925, se odrážejí v nové formě myšlenky J.A.Komenského, B.Bolzana, L.N.Tolstého, Mahátmy Ghándího a dalších myslitelů.

V r. 1938 - těsně před mnichovským diktátem, v předvečer vypuknuti války vydává své poslední dílo ,,Dringender Appell ..." ("Naléhavá Výzva Všem Pozemským Mocnostem, zvláště pak japonské vládě"), kde v prorockých vizích přesně předvídá katastrofální důsledky podmanitelských choutek německého nacismu, italského fašismu a japonského militarismu, a to jak pro napadené národy, tak pro agresory.

Nejen že se splnila všechna jeho proroctví a varování na adresu mocných tohoto světa v první polovině 20. století, ale s odstupem padesáti let si uvědomujeme, že lidstvo mohlo být ušetřeno velkých útrap, bolesti, ztrát materiálních i kulturních hodnot, kdyby Maliarikovu varovnému hlasu věnovalo svou pozornost.

Po rozdmýchání posledního celosvětového válečného běsnění se opět svým způsobem neohroženě vrhá do zápasu o mír, i když už jako sedmdesátiletý muž. Navštěvuje konzuláty v Bratislavě, píše a rozesílá na všechny strany výzvy, proklamace a otevřené dopisy, mezi kterými nechybějí adresované do Berlína k rukám Adolfa Hitlera. Zve jej do Piešťan k veřejné diskusi, ,,souboji idejí o uspořádání světa, za účasti zástupců všech národů". Podmínkou bylo předběžné zastavení válečných akcí.

Přes opakované zákeřné útoky na jeho život se vytouženého míru dočkal a umírá po operaci jater v brněnské fakultní nemocnici ,,U sv. Anny" ve věku nedožitých 77 let (14. 7. 1946). Po pohřbu žehem v Brně byl jeho popel pietně uložen vedle matčina hrobu na veľkolevárském evangelickém hřbitově. Náhrobní desky nechal zhotovit jeho adoptivní syn Otmar Widhalm-Maliarik.

Ján Maliarik říká: "Jsme všichni bez výjimky bratři. Co nás dělí a rozdvojuje, je toliko omyl daný relativitou bytí. Tento omyl se musí zničit a také zničen bude - za to ručí neomezená moc Boží! Bůh je prostorově Bezmezný a podstatně Všudebytný a co do moci Všemohoucí. A to musí být a také bude."

Jána Maliarika jsem znal od svého útlého dětství, protože při svých častých cestách do Brna byl většinou hostem naši rodiny. Moji rodiče patřili k jeho nejbližším spolupracovníkům, vydavatelům některých titulů jeho díla, zprostředkovatelům s domácími a zahraničními zájemci o ně, připravovali a organizovali jeho přednášky, atp. Naše domácnost přímo žila jeho osobnosti a myšlenkami. Soboty a neděle byly často vyhrazeny k návštěvám Veľkých Levár. Přesto, že jsem jako jinoch a později jako student nebyl s to proniknout hlouběji do jeho osobnosti a díla, cítil jsem od dětských let k ,,důstojnému pánovi z Levár" velkou úctu. Snad i proto, že v jeho přítomnosti vládla vždy neobvykle povznášející, ničím nerušená atmosféra. Z každého jeho pohledu vyzařovala láska, která se přenášela i na celé okolí.

I když uplynulo více než pět desítek let od chvíle, kdy jsem se naposled v nemocnici zahleděl do jeho 1áskyplné tváře, nevymizel z mého nitra žádný z těchto silných dojmů, ale spíše se zesilovaly hlubším a hlubším poznáváním jeho velké, vznešené, otcovsky milující osobnosti a stále živé moudrosti, vystupující z každé stránky jeho literárního odkazu, který uchovávám.

Ing. Otmar Doležal

Společnost Jána Maliarika, Bayerova 43, 602 00 Brno
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky